Wat is SEO?

Wat is SEO?

SEO is een van de belangrijkste onderdelen als het gaat om online marketing. Het wordt ook wel gezien als een van de meest duurzame en efficiënte marketing tactieken. Het doel van SEO is om een of meerdere webpagina’s hoog te laten scoren in een zoekmachine.

Als je meer bezoekers naar je website wilt genereren via zoekmachines, zonder hiervoor te adverteren. Dan is zoekmachine optimalisatie iets voor jou!

Waar zoekmachine optimalisatie uit bestaat

SEO staat voor Search Engine Optimization, dit betekend zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie bestaat uit een paar onderdelen, een van de grootste onderdelen is het optimaliseren van de website.

In Nederland zijn er een aantal zoekmachines die gebruikt worden.

  • Google wordt door ongeveer 95% van de Nederlanders als zoekmachine gebruikt
  • Bing wordt door iets meer dan 2,6% gebruikt in Nederland
  • DuckDuckGo wordt door 0,7% gebruikt als zoekmachine

Op mobiele apparaten ligt het marktaandeel van Google nog hoger, maar liefst 99% van de mobiele gebruikers zoeken via Google.

SEO draait niet alleen om het optimaliseren van de website maar om het gehele plaatje. Eigenlijk alles wat er mee aan draagt om de site en de ervaring van de zoeker te verbeteren.

Meestal wordt er bij SEO alleen gedacht aan de website zo inrichten dat de zoekmachines de website goed kunnen uitlezen. Dit klopt voor een groot deel. Maar eigenlijk is SEO alles wat bijdraagt aan het verbeteren van de website en de gebruikservaring van de zoeker.

Zoekmachine optimalisatie - SEO

De techniek van de website

De techniek van de website moet goed zijn als je hoog wilt scoren op de zoekmachines. Zo is het van belang dat de zoekmachines de content op de website goed kunnen uitlezen. Dit kan bijvoorbeeld ondersteunt worden door structured data. Met structured data kunnen de zoekmachines meer leren over de content en deze op een andere manier presenteren in de zoekmachines.

Een snelle website kan ook bijdragen aan een betere positie in de zoekmachines, aangezien de zoeker ook een betere gebruikservaring krijgt.

De content op de website

Natuurlijk moet de content goed aansluiten bij de bezoeker van de website. De gebruikers van een zoekmachine zijn natuurlijk altijd op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp. Als het beter aansluit bij de behoefte van de zoeker zal de zoeker ook langer op de pagina blijven.

Wanneer de content goed geschreven en relevant is zal dit ook bepaalde signalen afgeven aan de zoekmachine. Link je ook nog eens door naar gerelateerde interessante pagina’s?  Dit kunnen bijvoorbeeld de volgende signalen zijn:

  • De gemiddelde sessieduur
  • Het bezoeken van meerdere pagina’s op je website
  • Het delen van je pagina op sociale media
  • Terugkomende bezoekers

De autoriteit van de website

Ook de autoriteit van de website heeft invloed op hoe goed een pagina zal ranken. Autoriteit bouw je niet zo maar op, dat heeft tijd nodig. Iedere backlink die je ontvangt, draagt mee aan het opbouwen van je autoriteit. Backlinks die je ontvangt van een domein met hogere autoriteit tellen ook meer mee. Heb je nog geen goede autoriteit, dan is het aan te raden om voor wat minder competitieve langere zoekwoorden te gaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *